Sinds het begin van de elektronische handel zijn beheersinstrumenten zeer belangrijk geweest om de efficiëntie te verhogen, maar vandaag zijn zij essentieel geworden. De e-commerce van vandaag moet meerdere verkoopkanalen bevorderen om een gedifferentieerde winkelervaring te bieden, moet het hoofd bieden aan internationale expansie om te kunnen groeien, en moet veeleisende, steeds veranderende gebruikers kennen en begrijpen om aantrekkelijke producten te kunnen presenteren. Deze uitdagingen moeten worden aangegaan met beheer technologie die beheersgemak en flexibiliteit biedt. Dit is waar productinformatie beheersystemen, ook bekend als PIM-systemen, een rol kunnen spelen. Wat is een PIM-systeem?
De essentie van deze hulpmiddelen is even eenvoudig als krachtig, want het idee is om alle productinformatie van een e-commerce op een uniforme en consistente manier te centraliseren. En het gaat niet alleen om het opslaan van productinformatie, maar ook om het koppelen en bijwerken ervan om een globaal en eenduidig beeld van het product te geven. Het grote voordeel van een productinformatiesysteem is dat het niet alleen beschrijvende gegevens van het product bevat, zoals de naam, de kenmerken of de prijs. Deze tools kunnen marketinginformatie bevatten (uitgebreide beschrijvingen, gedetailleerde kenmerken, SEO-tags), gebruikersinformatie (beoordelingen, ratings, aanbevelingen). Kortom, een PIM is een master systeem waarmee je producten dynamisch en met uitgebreide informatie kunt creëren en beheren, zodat je één consistent productbeeld krijgt. Welke informatie beheert een PIM-systeem?
Productinformatie systemen zijn software hulpmiddelen die zijn ontwikkeld door technologisch onderlegde bedrijven die deze oplossingen lanceren omdat zij de behoeften van de elektronische handel kennen. Met andere woorden, er is geen standaard functionaliteit of wat een PIM-systeem moet beheren, aangezien de behoeften per fabrikant verschillen. In het algemeen wordt van deze systemen verwacht dat zij een breed beheer van informatie mogelijk maken, met inbegrip van: – Essentiële productattributen: referentienummer of SKU, kosten, prijzen, korting schalen, prijzen per kanaal, land, markt en ondersteuning van meerdere valuta. – Productinformatie: naam, titel, basisbeschrijving, uitgebreide beschrijving en meertalige ondersteuning. – Productspecificaties: kenmerken, samenstelling, afmetingen, gewicht en verpakking. – Ondersteunende informatie: foto’s, video’s, maattabellen, gebruiksaanwijzingen, onderhoudsaanbevelingen en montage-instructies. – Kanaal Informatie: product variant per kanaal, zoals prijzen voor specifieke verkoopkanalen (bv. voor verkoop via Google of Ebay) of beschrijvingen voor mobiele toegang. – Locatie-informatie: zoals locatie-informatie in de digitale catalogus, informatie over het verkooppunt in geval van online- en offline verkoop.
|