Column web
Image default
ZZP

Hoe krijgt zorginnovatie de juiste aandacht?

De vraag naar meer zorginnovatie

Het mag duidelijk zijn dat Corona een gigantische impact heeft gehad op de zorg. De pandemie heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat er veel behoefte is aan zorginnovatie. Digitale vernieuwingen die het mogelijk maken zorg toegankelijk te houden voor iedereen op een efficiëntie manier om zorg in z’n geheel beheersbaar te houden. Bij Vcare werken wij zelf aan én met zorg professionals aan communicatie oplossingen voor zorg en MKB. Dankzij een zeer veilig separaat datalijn kunnen wij een enorm hoge betrouwbaarheid garanderen en volledig privacy en conform AVG bestendige cloud oplossingen bieden voor zorgorganisaties in heel Nederland.

Wat verstaat men onder zorginnovatie?

Bij zorginnovatie staat toch wel één woord centraal en dat is ‘zorgvernieuwing’. Meer specifiek bedoelen we hiermee digitale technieken die ten behoeve staan voor de patiënt en dan meer specifiek:

  • Het bieden van goede zorg dichter bij huis aanbieden
  • Zorg kunnen vervangen door e-Health
  • Gericht op het voorkomen van onnodig en dure zorg
  • Verkorten van wachttijden, snellere doorlooptijd

Belangrijk om te begrijpen is dat nieuwe digitale vernieuwen of technologie geen doel op zich moet zijn. Het moet altijd een doel dienen, vooral in de zorg. Het moet bijdragen aan een efficiënter, kwalitatief beter, prettiger en vooral makkelijker systeem voor de patiënt. Hierbij staat de gezondheid van de patiënt ook centraal. Hoe kunnen we met digitale hulpmiddelen, toch bijdragen aan preventie van ziekte? En dragen we bij aan meer leefkracht? En wat kunnen we doen aan de lange wachttijden in de zorg? Allemaal vragen waar we bij Vcare dagelijks mee te maken hebben én gelukkig hele slimme oplossingen voor hebben bedacht.

Waarom is succesvolle zorginnovatie zo moeilijk?

Bijna 8 op de 10 zorginnovaties blijken niet te slagen in de praktijk. Dat is best flink, hoe komt dat? Wij onderscheiden hierbij meerdere redenen:

Short term vs. long term
Bestuurders van grote zorgorganisaties zien vaak niet de meerwaarde in van nieuwe investering, wanneer deze ook niet op korte termijn het gewenste resultaat behalen. Ook al zijn de lange termijn opbrengsten heel positief, blijft het lastig om vernieuwingen te implementeren waarvan de economische voordeel nog onbekend zijn.

Wet- en regelgeving
Wet- en regelgeving omtrent de privacy van zorg en patiëntengegevens is veelal versnipperd en complex. Dat maakt het lastig om digitale vernieuwingen door te voeren die van toepassingen kunnen zijn op meerdere branches. Het ontstaan van de Europese GDPR privacywetgeving heeft gelukkig wel uniformiteit gebracht in hoe bedrijven mogen omgaan met patiënten gegevens en consumentendata, hoe ze deze moeten opslaan en welke toestemmingen er nodig zijn om te voldoen aan de compliance vanuit de EU.

Slechte ervaringen in het verleden
Elke verandering in organisaties gaat niet zonder slag of stoor. Soms gaat het soepel, soms met vallen en opstaan. Zorginstellingen die grote veranderingen hebben ondergaan die mislukt zijn, staan over het algemeen niet te popelen om nieuwe technologische innovaties door te voeren. Bestuurders zijn sceptisch en het zorgpersoon is niet pro-actief om de nieuwe manier van werken te omarmen.

Traditionele werkwijze
Innovatie in de zorg is onmogelijk zonder een frisse heldere kijk op de toekomst. Openstaan voor verandering is funest. Helaas zien we bij veel zorgorganisaties nog veelal een traditionele manier van bestuur met een top-down structuur waar weinig plek is voor vernieuwing. Onwetendheid en conservatisme remmen vooruitgang en belemmeren ontwikkelingen op het gebied van eHealth. Bij deze organisaties vereisen een soft touch. Kleine veranderingen met draagvlak bij het personeel die óók bijdragen aan het kunnen bieden van betere zorg.

Bij Vcare hebben we verstand van zorgverlening én business

Vcare heeft haar oorsprong in de communicatie en Voip zakelijke telefonie. Hierdoor hebben we ontzettend veel ervaring in het beiden van oplossingen die moeten bijdragen aan een hogere winstgevendheid. Door de jaren heeft hebben we echter volop geinvesteerd in ons eigen cloud communicatieplatform die veilig en volledig conform AVG voldoet. Vcare opereert zelfs onder de ISO 27001 en NEN 7510 normering en dat betekent dat wij óók voor de zorg producten mogen aanbieden. Zo zijn vele huisartsposten aangesloten aan Vcare connect en stappen steeds meer zorgverleners over op Vcare connect met slimme toepassingen zoals:

  • veilig 1- of 2-zijdig beeldbellen voor de zorg
  • e-consult vergoed door zorgverzekeraar
  • automatisch terugbellen
  • eigen wachtrij functie
  • vast naar mobiel bellen
  • crisissituatie en noodscenario
  • integratie met HIS en HAPIS, Office365 en Gsuite

Maak vandaag nog een aspraak met een Vcare adviseur voor een kennismaking via info@vcareconnect.nl of bel ons op 088-4800900.

https://www.vcareconnect.nl/