Column web
Image default
Marketing

Van handelsschepen naar handelsdata

In de afgelopen vijftig jaar heeft de techniek in onze wereld een razendsnelle ontwikkeling doorstaan. Steeds minder dingen, zoals fabrieksarbeid, transport, maar ook creatieve uitingen, werden steeds meer op apparaten gedaan. Bijna iedereen, vooral in de Westerse wereld, heeft standaard een smartphone op zak en heeft daardoor elke dag toegang tot het internet. Iets wat door deze ontwikkeling ook ontzettend is veranderd, is de handel. Wereldwijd wordt het grootste deel van de handel online gedaan. Iedere vorm van online handel valt onder ecommerce. Maar hoe werkt dit ecommerce als beginnend bedrijf precies? 

Stap 1: doelgroep bepalen 

Voordat je begint met online handel, is het erg belangrijk om eerst de doelgroep van jouw bedrijf te bepalen. Door je doelgroep te kennen kan je veel gerichter en gemakkelijker adverteren en worden je investeringen in marketing het veel meer waard. Zulke doelgroepen kunnen heel makkelijk met behulp van online data van verschillende internetgebruikers worden bepaald. Voor iemand die hier geen ervaring mee heeft kan dit een hele klus zijn. Gelukkig kan deze taak ook worden uitbesteed aan een ecommerce bureau. Zulke bureaus hebben verstand van online handel en kunnen gemakkelijk de doelgroep van jouw online winkel bepalen.  

Google shopping 

De afgelopen jaren zagen veel bedrijven dat Google een steeds grotere rol in onze samenleving ging spelen. Niet alleen mails en documenten werden geschreven en verstuurd via google, maar ook het etaleren van producten die online verkocht moeten worden, werd gedaan via Google shopping. Voor beginnende ecommerce bedrijven die eigenlijk niet zoveel weten van het adverteren online, kan het gebruik van Google shopping net rocketscience lijken. Daarom kan je als bedrijf ook Google shopping uitbesteden aan een ecommerce bureau. Als je niet goed weet waar je naar moet zoeken en waar je in moet investeren, kan je dit beter overlaten aan experts, voordat je allemaal geld gaat uitgeven aan onnodige dingen.  

Reclame op sociale media 

Als vrijwel alle handel van jouw bedrijf via het internet gaat, is het ook erg belangrijk om online reclame te maken. Aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig minstens één sociale media app op hun smartphone heeft staan, is het zeker het overwegen waard om pop-up ads te laten maken voor bijvoorbeeld Instagram, Facebook of TikTok. Gebruikers van deze apps komen dan op een toegankelijke manier kort in contact met jouw product. De reclame kan je een paar keer op iemands feed terug laten komen, wat ervoor zorgt dat iemand jouw product onthoudt en eraan zal denken als hij of zij een bepaald nieuw product wil aanschaffen dat jouw bedrijf ook aanbiedt. Dit soort advertenties is dus zeker het overwegen waard!