Afvallen met het juiste dieet en intervaltraining

In dit artikel lees je meer over hoe je met intervaltraining en hardlopen effectief en snel kunt afvallen. Een crashdieet hoeft namelijk helemaal niet!

Intervaltraining hardlopen

Je wilt graag een intervaltraining hardlopen doen? Dan zit je hier goed, lees geheel gratis alles over het doen van een intervaltraining hardlopen en verhoog je snelheid tijdens lange periodes hardlopen. Dat is namelijk wat je doet met een intervaltraining hardlopen, je gaat proberen je snelheid van hardlopen te verhogen op lange afstanden. Dit kan voor de een een paar kilometer zijn en voor de ander een marathon.

Voorwaarden intervaltraining hardlopen

Een intervaltraining hardlopen kan je beter nog niet beginnen als je helemaal nog niet zo lang achter elkaar kan hardlopen, 20-30 minuten achter elkaar kunnen hardlopen is toch wel een vereiste voordat je een intervaltraining hardlopen gaat doen. Tijdens een intervaltraining hardlopen moet je namelijk ook al lang kunnen hardlopen en dat ook nog eens op redelijk tempo. Je kan ons beginners hardloopschema volgen al is deze ook nog te eenvoudig als je doel is om intervaltrainingen te gaan doen.

Intervaltraining hardlopen

Kan jij 30 minuten per week, meerdere keren per week hardlopen zonder probleem dan is een intervaltraining hardlopen een toevoeging op je trainingen. Je gaat verschillende tempo’s lopen met de nadruk op de periode’s dat je een hoog tempo loopt zodat je ten eerste jouw op snelheid lopen traint maar dat ook doet in combinatie met lange tijd achter elkaar hardlopen, anders heb je er natuurlijk niets aan als duurloper. Je wisselt periode’s met rust dus af met periodes van hardlopen op 70 a 80 procent van je sprintsnelheid.

Soorten intervaltraining hardlopen

Je hebt twee soorten intervaltrainingen voor hardlopers. Is het tempo relatief hoog en zijn de periode’s relatief kort dan heb je het over een intensieve intervaltraining hardlopen. Wissel je juist tempowisselingen traag met elkaar af en is het tempo relatief laag maar is de training wel lang dan heb je het over een extensieve intervaltraining hardlopen.

Eerste intervaltraining hardlopen

Een extensieve intervaltraining hardlopen is eenvoudiger om mee te beginnen. Denk aan 30-40 minuten hardlopen waarbij je de eerste 10 a 15 minuten rustig loopt om vervolgens het tempo te verhogen en dit 5 minuten vast te houden, maar loop maximaal op een tempo dat je zeker 10 minuten kan volhouden. Je houdt het tempo daadwerkelijk dan maar 5 minuten vast maar dat is het doel van deze intervaltraining hardlopen.

Voor een intensieve intervaltraining ga je ook ongeveer 30-40 minuten hardlopen maar hou je het tempo niet 5 minuten vast maar 1 tot 2 minuten, tussendoor hoeft je tempo niet hoog te zijn, je mag zelfs wandelen zolang je maar een hoog tempo hanteert tijdens de minuten dat je echt bezig bent met je training.

Waarom werkt een intervaltraining hardlopen?

Een intervaltraining hardlopen werkt goed omdat de tempowisselingen je lichaam hard laten werken, je varieert in trainen wat ook goed is voor je lichaam en je zal over het algemeen je snelheid trainen waardoor je straks een sneller tempo kan lopen als je weer gewoon 30-40 gaat hardlopen. Een intervaltraining hardlopen opbouwen kan je zelf doen afhankelijk van je voorkeuren maar begin niet te snel en focus je vooral op de periode’s van hoog tempo lopen.

Wat is een crashdieet?

Een crashdieet is een zeer specifiek soort dieet gericht op afvallen op korte termijn. Met afvallen op korte termijn bedoelen we afvallen binnen 2 weken. Dit betekent dat je tijdens het crashdieet, wil je echt goed afvallen, maar erg weinig mag eten. Wat is het effect van een crashdieet volgen? Wat zijn bekende crashdieten? Wat zijn de voor- en nadelen van een crashdieet volgen?

Crashdieet volgen

We raden aan alleen een crashdieet te volgen als je snel wilt afvallen en geen optie ziet om met een focus op de lange termijn af te vallen. Heb je over paar weken een belangrijk evenement en wil je er goed uitzien, dan kan een crashdieet volgen slim zijn. Je kan namelijk binnen een korte periode een paar kilo afvallen, iets waar je normaal veel langer over zou doen. Een crashdieet volgen is niet gemakkelijk, over het algemeen krijg je erg weinig voedingsstoffen binnen waardoor het hongergevoel sterk aanwezig is. Dit maakt het crashdieet niet voor iedereen weggelegd. Ook sporten tijdens het crashdieet is niet aangeraden omdat je simpelweg niet genoeg energie hebt in je lichaam om dit te doen. Wat zijn bekende soorten crashdiëten?

Soorten crashdiëten?

Net als voor gewone diëten zijn er ook tig verschillende soorten crashdiëten. Je kan er dus vanuit gaan dat je wel een crashdieet kan vinden dat goed bij je past. Zo is er het soepdieet, ook beschreven op onze site. Kenmerkend van dit dieet is dat je maar weinig variatie ziet, dit is bij de meeste crashdiëten het geval. Zo is er ook het brooddieet wat tot de crashdiëten behoort en zijn er verder het ziekenhuis dieet, het appeldieet, het BCM-dieet. En zo zijn er nog wel tientallen soorten crashdiëten. Wat we graag als tip willen meegeven, ondanks dat vaak beschreven staat dat je echt niks anders mag eten dan bijvoorbeeld brood, soep of appels raden we toch aan altijd fruit, sportvoeding en bijvoorbeeld ontbijtdrink te nemen zodat je zeker weet dat je op een gezonde manier afvalt (lees: genoeg en genoeg verschillende soorten voedingsstoffen binnenkrijgt).

Voordelen crashdieet?

Wat zijn de voordelen van het crashdieet? Het grootste voordeel is natuurlijk het snel afvallen, je kan binnen 1 week zeker 4 kilo afvallen als je het goed doet, dit is meer dan een halve kilo per dag! Een halve kilo afvallen per dag wordt meestal gezien als maximaal haalbaar als je flink gaat sporten en diëten. Met een crashdieet kan je dus meer afvallen dan 500 gram per dag. Verder ben je ook weer snel van het crashdieet af, je hoeft het niet maanden vol te houden wat zeker gezien kan worden als een voordeel van het crashdieet. Zijn er ook nadelen van het crashdieet?

Nadelen crashdieet?

Wat zijn de nadelen van het crashdieet? Het grootste nadeel is waarschijnlijk wel het jojo effect. Ondanks dat je het helemaal zelf in je hand hebt zal het jojo effect bij een crashdieet meer aanwezig zijn dan bij een langdurig dieet. Ook een nadeel is het feit dat je geen structurele veranderingen in je voedingspatroon aanbrengt en je niet sport tijdens het crashdieet. Sporten is belangrijk als je structureel wilt afvallen. Ook het hongergevoel zal zoals eerder gezegd een nadeel kunnen zijn van het crashdieet.

Hopelijk heb je antwoord gekregen op je vraag, wat is een crashdieet?

 

Lees meer tips over afvallen of hoe je bij Iherb Nederland kunt bestellen. Bij iHerb Nederland bestel je goedkope supplementen uit Amerika.