Dit is het effect van (te veel) cortisol op je lichaam

Dit is het effect van (te veel) cortisol op je lichaam

Wanneer je last hebt van stress dan is de hoeveelheid cortisol in je lichaam te hoog. Dit is een stofje dat op zichzelf een heel gunstig lichamelijk effect heeft. Zo zorgt het ervoor dat je in stressvolle situaties snel fysiek kunt reageren doordat het de energie die in de cellen van het lichaam zit opgeslagen sneller beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de bloedsuikerspiegel verhoogd waardoor je spieren lang fysieke inspanning kunnen leveren. Al met al zit het systeem dus goed in elkaar. Tegenwoordig staan wij echter aan andere vormen van stress bloot en is fysiek vluchten niet zo vaak meer nodig.

De reactie van ons lijf op stress

Toch reageert ons lichaam op dezelfde manier op stress, wat de bron ook is. In normale omstandigheden wordt cortisol na twee dagen weer afgebroken en zal je in deze periode de effecten van spanning in je lichaam blijven ervaren. Eind goed, al goed! Behalve als je langdurig stress ervaart. Het lichaam zal dan steeds voor de aanmaak van cortisol zorgen, met allerlei lichamelijke effecten tot gevolg. Zo kun je er slecht door gaan slapen en heeft het effect op je humeur. Ook kun je een zenuwachtig gevoel ervaren of (extreme) vermoeidheid.

De lichamelijke gevolgen van langdurig te veel cortisol

Het gaat een stapje verder als je een verminderd immuunsysteem hebt of een te hoge of te lage bloeddruk. Ten slotte kan een te veel aan cortisol voor hart- en vaatziekten, hersenbeschadiging en spierafbraak zorgen. Allerlei dingen die je koste wat kost wilt vermijden. Toch is dat steeds lastiger wanneer allerlei situaties je stress opleveren. Wat kun je doen om de hoeveelheid cortisol in je lichaam te verminderen? Zorg voor voldoende beweging. Hierbij wordt het gelukshormoon endorfine aangemaakt en wordt cortisol in je lijf verminderd.

Dit kun je doen om te veel stress tegen te gaan

Daarnaast is voldoende ontspanning van belang. Niet alleen door voldoende leuke dingen te doen, maar ook door bijvoorbeeld het toepassen van ontspanningsoefeningen. Bovendien heeft gezonde voeding groot effect en helpt goed eten stress te verminderen én je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Ten slotte kun je baat hebben bij een vast slaapritme. Merk je dat je extra hulp nodig hebt? Dan is het inschakelen van een coach een goede optie. Deze persoon kan je helpen om de oorzaak van stress te achterhalen en te verminderen.