Faalangst: wat is het en hoe kun je faalangst overwinnen?

Faalangst: wat is het en hoe kun je faalangst overwinnen?

Heb je vaak het gevoel dat alles wat je doet zal mislukken? Dit gevoel kan veel invloed hebben op je dagelijks leven. Wat houdt faalangst precies in? Hoe kom je aan faalangst? Hoe kun je het herkennen én hoe kun jij het overwinnen?

 

Wat houdt faalangst in? 

Als je last hebt van faalangst heb je het gevoel dat alles wat je doet dreigt te mislukken. Dit gevoel ontstaat vooral wanneer je iets wil uitvoeren, zoals een taak of een examen op school. Je bent continu bang om niet aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Je hebt het gevoel dat je wordt afgekeurd, je blokkeert, stelt uit of gaat zelfs harder werken. 

Je kunt de ervaring hebben om niet goed genoeg te zijn. Hierdoor voel je de opvolgende keren spanningen om te presteren, waardoor je vaak minder goed presteert en opnieuw een faalangsten krijgt. Zo blijf je in een cirkel terecht. Angst en behoefte aan controle nemen hierdoor elke keer toe. 

Door deze faalervaringen kom je terecht in angst en gedachten die je zelfbeeld verlagen. Je raakt steeds minder in staat om je eigen kunnen in te schatten.

 

Hoe kun je faalangst overwinnen? 

Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel en is faalangst op te lossen. Ten eerste kunnen de volgende tips je een stuk verder helpen om faalangst te overwinnen:

  • Zorg dat je voldoende ontspant;
  • Maak voor jezelf een dagplanning en bedenk hoeveel tijd je wil besteden aan een taak;
  • Houd een gezond en vast ritme aan: word wakker, eet en slaap op vaste tijdstippen;
  • Maak meer tijd voor ontspanningsoefeningen als je last hebt van spanningen;
  • Geef jezelf voldoende tijd. Probeer te accepteren dat je niet altijd alles in de hand hebt. 

Wanneer je erg veel last hebt van faalangst is het aan te raden om te starten met een therapeutisch traject, zoals psychotherapie. 

Door het volgen van een therapeutisch traject ga je leren om sterker in je schoenen te staan. Daarnaast ga je leren om geen angst meer te krijgen over je examens, prestaties of een spannende opdracht. Je leert om een spannende situatie op een goede manier aan te pakken, zodat je geen last meer krijgt van uitstelgedrag of vermijdingsgedrag. 

Samen met een (psycho)therapeut ga je oorzaken en verschillende oplossingen voor je faalangst onderzoeken. Je hebt verschillende gesprekken met een therapeut om deze oorzaken te herkennen. Tijdens het traject kan de therapeut je eventueel opdrachten meegeven en hij of zij leert je verschillende manieren over omgaan met verwachtingen en afkeuringen. Na dit therapeutisch traject ervaar je een positievere beeld over jezelf en je prestaties.

Een ander goede vorm voor faalangst is cognitieve gedragstherapie. Daarnaast zijn er nog meer vormen van therapie geschikt voor faalangst. Bij DeJuisteTherapeut.nl vind je verschillende therapeuten die faalangst behandelen. Klik hier. 

 

Faalangst symptomen 

Denk je dat je last hebt van faalangst? Hieronder volgen een aantal kenmerken en symptomen van faalangst. De effecten kunnen lijken op angst:

  • Verhoogde hartslag;
  • Zweten;
  • Moeilijke ademhaling;
  • Vaak zenuwachtig;
  • Spanningen in spieren;
  • Je bent erg alert;
  • Duizeligheid of hartkloppingen.

 

Daarnaast heeft faalangst ook nog meerdere specifieke kenmerken, waaronder:

  • Vaak stotteren, blozen of moeilijk praten;
  • Lager zelfbeeld;
  • Negatief denken;
  • Jezelf bekritiseren;
  • Extra hard of lang werken;
  • Uitstelgedrag;
  • Lang werken aan hetzelfde;
  • Je vind het lastig om keuzes te maken;
  • Je slaapt slecht.

 

Heb je last van faalangst in je dagelijkse leven? Vind hier een therapeut bij jouw in de buurt die voldoet aan jouw wensen.

 

https://dejuistetherapeut.nl/