Een gezonde smoothie maak je best zelf

Veel verse groenten en fruit zijn de belangrijkste ingrediënten van een smoothie. Als je die tenminste zelf maakt. Kant-en-klare smoothies bevatten veel toegevoegde suikers en kun je dus best laten staan. Gebruik vooral je favoriete groenten en varieer daarbij zoveel mogelijk. Beperkt het gebruik van vers fruit tot maximaal een stuk vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers. Een zelf gemaakte smoothie als gezond tussendoortje is een goed idee. En hou je niet van rauwe groenten bij je ontbijt? Vervang ze dan door een zelf gemaakte smoothie. Op die manier krijg je voldoende groenten en ook fruit naar binnen. 

Water, groenten en fruit 

Naast groenten en fruit bestaat een zelf gemaakte smoothie ook uit veel water. Hou je meer van een romig drankje? Vervang dan het water door een dezelfde hoeveelheid yoghurt zonder toevoegingen. Je maakt je zelf gemaakte smoothie nog waardevoller door er volkorengranen of een handjevol (25 gram) onbewerkte noten (die zijn niet gezouten, niet geroosterd en ongebrand), zaden of pitten en eiwitten aan toe te voegen. 

De belangrijkste voordelen van een zelf gemaakte smoothie 

De voordelen van een zelf gemaakte smoothie: 

  • Vragen weinig tijd om te bereiden
  • Helpen je dagelijkse aan je aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit
  • Zijn niet alleen rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten, sterke antioxidanten en voedingsvezels maar ook gezonde onverzadigde, vetten en koolhydraten
  • Houden je vochtbalans in evenwicht
  • Helpen je op een gezonde manier meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Zijn meestal makkelijk verteerbaar en zorgen mee voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang
  • Je bent snel voldaan waardoor je minder eet
  • Versterken je immuunsysteem en verhogen je natuurlijke weerstand

Beperk het gebruik van fruit. Als je makkelijker wilt afvallen eet je niet meer dan een stuk fruit per dag. 

Besloot je ook om gezonder te eten om je gezondheid te verbeteren en makkelijker af te vallen? Drink dan dagelijks een of maximaal twee zelf gemaakte smoothies. Gebruik vooral veel vers fruit. Dat vind je in je vertrouwde supermarkt. Controleer dus de vele leuke aanbiedingen in hun wekelijkse folder.

https://www.folderbode.be/nl

This article was written by