Een rustige slaapkamer

Wanneer je hoog gevoelig of hoog sensitief bent, komen prikkels veel harder binnen dan bij mensen die niet hoog gevoelig of hoog sensitief zijn. Al de informatie die daar door verzameld word op een dag, moet ’s avonds verwerkt wordt. Dat kost veel energie. De informatie moet namelijk eerst geanalyseerd worden en daarna ook nog verwerkt. Pas dan kan je als hoog gevoelig of hoog sensitief persoon in slaap vallen. Daarom is het van groot belang om een rustige en fijne ruimte te creëren waar je volledig tot rust kunt komen. Het is daarom erg verstandig en heel slim om je slaapkamer zo rustig mogelijk in te richten. Hoe doe je dat? Wij geven je een aantal tips!

 

Tip nummer 1 : zorg voor rustige kleuren

Wit is een hele goede kleur voor de slaapkamer, omdat het voorkomt dat je wordt afgeleid door drukke kleuren. Door alle muren wit te verven, creëer je ook optisch meer ruimte. Witte lakens en witte kussens maken het geheel af. Vind je het een beetje saai om alles wit te hebben? Kies dan voor lichte pastel kleuren, zoals licht blauw of licht groen. Deze kleuren geven dan een beetje iets bijzonders aan de kamer, zonder het geheel te druk te maken. Je slaapkamer is namelijk bedoeld om tot rust te komen.

 

Tip nummer 2 : zorg voor daglicht

Misschien slaap je ’s nachts het liefste in het pik donker, misschien slaap je het liefst met je gordijnen open. Het kan allemaal, maar probeer te zorgen dat je ’s ochtends tijdens het opstaan wel daglicht naar binnen laat komen. Hierdoor word je namelijk goed wakker en begin je de dag met positieve energie. Dat zorgt ervoor dat je gedurende de dag minder snel van slag raakt.

 

Wil jij weten of je hoog gevoelig bent? Doe de HSP test van HSP Academy.

https://www.hsp-academy.nl/