Goede voornemens voor een HSP

Iedereen is weer bezig met goede voornemens. De standaard voornemens kennen we ondertussen wel: minder ongezond eten, meer sporten etc. In dit artikel lees je een aantal goede voornemens speciaal voor een HSP. Je denkt nu misschien: wat is hsp? Deze afkorting staat voor Hoog Sensitief Persoon, ook wel hoogsensitief. Daar is niks geks aan en het is ook zeker geen aandoening of slechte kwaliteit. Het betekent simpel gezegd dat prikkels van buitenaf wat harder bij jou binnenkomen dan bij de meeste mensen. Voorbeelden van dit soort prikkels zijn drukte, veel geluiden, een volle zaal mensen of stress. Het betekent niet dat je daar totaal niet tegen kunt. Het betekent alleen dat je daar wat langer van moet bijkomen. Als je geen tijd neemt om bij te komen, dan voel je je ‘overprikkeld’ en dat kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en een gejaagd gevoel.

Een goed voornemen als je hoogsensitief bent, is om je smartphone minder vaak te gebruiken. Al die pingetjes, meldingen, geluiden, flitsen en beelden zijn veel prikkels bij elkaar. Ongemerkt slurpt dit meer energie dan je zou denken. We vinden het heel gewoon om op elk onbenut moment onze smartphone te pakken, maar soms is het ook eens goed om helemaal niks te doen en gewoon even voor je uit te staren.

Een ander voornemen is om te ‘onthaasten’. Dit houdt in dat je je voorneemt om rustiger te leven en je niet zo op te laten jagen. Hierbij luister je vooral naar je gevoel en doe je wat op dat moment goed voelt. Je neemt tussen dingen door voldoende tijd om uit te rusten en te ontspannen zodat je weer met alle aandacht aan het volgende kan beginnen. Het lijkt misschien dat je minder gedaan krijgt in een dag als je alles op een rustiger tempo doet, maar probeer het eens en je zult zien dat dit niet zo is.

https://onesessioncoaching.nl/